Nyhed
5 Minute Read

Fjern ikke den gode gamle bilradio

23/6/2023

Flere bilproducenter har forsøgt at erstatte bilradioer med internetopkoblede, abonnementsbaserede multimedieanlæg, men en ny stor undersøgelse viser, at bilisterne ikke vil af med den traditionelle bilradio.

Hele 91 procent af de adspurgte i en ny stor undersøgelse foretaget af Edison Research siger, at det er vigtigt, at der er en FM/DAB+ bilradio i deres nuværende og deres kommende bil. Undersøgelsen er foretaget for interesseorganisationen WorldDAB blandt bilister i Frankrig, Tyskland og UK og gennem mere end 2.400 online interviews.

Det er ’broadcast’ – altså traditionel radio, der er langt den mest benyttede medieplatform i bilerne. Der er således 86 procent af nylige og kommende bilkøbere, der angiver, at de inden for den seneste uge har lyttet til FM eller DAB+ i deres bil. Der lægges især vægt på, at man som lytter dels bliver opdateret med nyheder, trafikmeldinger og vejrudsigter – og dels, at man føler sig i godt selskab, når man lytter til radio i bilen.

I blandt andet USA har producenter af el-biler forsøgt at erstatte traditionelle FM/AM-bilradioer med nye multimedieanlæg, der krævede internetopkobling og en abonnementsordning, og dermed betaling for blandt andet at kunne høre radio online. Andre producenter har valgt af fjerne AM-delen, så bilradioen kun kan modtage FM. Begge dele er blevet dårligt modtaget af mange bilister og flere politikere, og nogle producenter er blevet presset til igen at installere FM/AM-bilradioer i deres nye bilmodeller.

Tilmeld dig for de seneste nyheder

Hold dig opdateret med vores seneste nyheder og information.

Ved at klikke på Tilmeld bekræfter du, at du er enig i vores Vilkår og Betingelser.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.